Pro/Lawyer Consulting: az ügyvédek PR tanácsadója

Morber Janka

A Pro/Lawyer Consulting ügyvédek és ügyvédi irodák számára nyújt kommunikációs és üzletfejlesztési tanácsadást, valamint olyan megoldásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek túlmutatnak a köztudatban élő ügyvédreklám és ügyvédmarketing szolgáltatásokon. 2016-ban és 2017-ben is különdíjat nyertek ügyvédi kampányukkal. 

Dr. Bende Máté, a Pro/Lawyer Consulting ügyvezetője mesél a cég tevékenységéről, valamint “A veszélyhelyzet hatása az ügyvédi piacon” c. felmérésükről.

1./Korábban ügyvédek, jogászok tevékenységéhez kapcsolódó magazinok, webes felületeknek voltál a szerkesztője. Honnan jött az ötlet, hogy megalapítsd a Pro/Lawyer Consulting-ot?

Miután hozzám tartozott az ügyvédi célcsoport a jogi kiadónál, ahol dolgoztam, az egyik főnököm a kezembe nyomta Richard Susskind The End of Lawyers? című könyvét. Elolvastam és ott láttam meg az ügyvédi kommunikációban és marketingben a lehetőséget. Utána én intéztem a könyv jogainak megvásárlását a magyar piacra, én voltam a könyv szerkesztője is. Eközben a jogi diplomám mellé elvégeztem az akkori BKF PR szakértő másoddiplomás képzését is – majd a tapasztalataim alapján úgy döntöttem, hogy egy nemzetközi ügyvédi irodában szeretnék PR-es lenni. Ez meg is valósul 2011-ben. Majd 2015-ben indítottam a saját cégemet, mely így már nem csak egy irodának dolgozik, hanem több ügyvédnek és ügyvédi irodának tud kommunikációs és üzletfejlesztési tanácsot adni – az indulás óta több mint 50 irodával dolgoztunk együtt.

2./Mi a fő profil? A honlapotok alapján elég széles a paletta: kommunikációs és üzletfejlesztési tanácsadás, nemzetközi ügyvédi listákon való megjelenés menedzselése, online felületek kialakítása és fejlesztése…stb.

Elsősorban PR ügynökségnek tartjuk magunkat, mivel ebben a szektorban a klasszikus marketing tevékenység vagy kevés vagy nem úgy működik, mint más piacon. Stratégiai tanácsadást nyújtunk, ehhez kialakítjuk az online felületeket (honlap, közösségi média, hírlevél, blog), szakértői tartalmakat állítunk elő és ezt terjesztjük a megfelelő csatornákon. Erős a sajtókapcsolati vonal, tavaly több mint 500 megjelenést generáltunk ügyfeleinknek a gazdasági és jogi sajtóban. Ha kell arculatot, logót is tervezünk az irodának – tehát a kommunikáció teljes palettáját lefedjük.  

3./Kikből áll össze az ügyfélkörötök? Szüksége lehet egy ügyvédnek kommunikációs tanácsokra, hiszen az egyik legfontosabb eszközük a kommunikáció, mind egyéni mind céges szinten?

Van néhány egyéni ügyvéd ügyfelünk is, de elsősorban a közepes és nagyobb méretű irodák tartoznak az ügyfélkörbe. Van nemzetközi iroda ügyfelünk és egyszemélyes iroda egyaránt.

4./A járvány okozta veszélyhelyzet megszűnésével lassan zárt térben a szervezhetők események. Milyen típusú rendezvénnyekkel tudjátok segíteni egy ügyvédi iroda vagy egy egyéni ügyvéd munkáját?

Gyakran szerveztünk üzleti reggeliket az ügyfeleiknek – ezek mindig népszerűek, mert kötetlenebb formában lehet találkozni az ügyfelekkel és potenciális ügyfelekkel – illetve van amikor sajtónyilvános az esemény és akkor extra megjelenést is kaphat az iroda. Reméljük ezek ősszel újra indulhatnak. De más rendezvényekben is közreműködünk, legyen az ügyfélparti vagy az iroda születésnapi, esetleg karácsonyi rendezvénye.

Mivel tréningeket is tartunk – a legnépszerűbb a LinkedIn képzésünk ügyvédeknek – ezért reméljük ezek is visszatérhetnek a személyes térbe, bár a karantén alatt Zoom-on is tartottunk tréninget.

5./Hogyan érintette a munkátokat a veszélyhelyzet, kimutatható negatív hatás?

Az ügyfél találkozók lecsökkentek – ez szerintem hosszútávú hatás lesz. Nehezebb új ügyfelet szerezni személyes találkozó nélkül – bár pont a karantén alatt bővültünk egy új ügyféllel, szóval ez sem lehetetlen.

6./A veszélyhelyzet az ügyvédi piacon c. felméréseteknek melyek voltak a legmeglepőbb eredményei?

A kitöltők mennyisége lepett meg a legjobban, és több ügyvédet és újságírót is, akikkel beszéltem. 1000 ügyvéd és ügyvédjelölt az jelentős szám – látszik, hogy van rá igény, hogy hallassák a hangjukat, csak nincs aki meghallgassa őket. Sokan megköszönték, hogy felvállaltuk ezt a kérdőívet és megkérdeztük a véleményüket. Meglepő volt, hogy mennyien segítettek a megosztással, a terjesztéssel, amit ezúton is köszönök.

Egyébként már most látszik a felmérésben megjósolt néhány adat, például az átmentileg állás nélkül maradt jelöltek megnövekedd száma. De úgy látjuk, hogy újra kezdenek beindulni a keresések, reméljük mind talál újra munkát. 

A felmérés eredménye elérhető itt: https://prolawyer.hu/tanulmany/veszelyhelyzet-az-ugyvedi-piacon-ugyvedek-es-a-koronavirus/

Ez is érdekelhet